Crosstrainer

Crosstrainer – Ideel måde at få trænet hele kroppen

Vil du tabe dig og tone dine muskler? Hvis du leder efter træningsudstyr der kan give dig en effektiv cardio workout samtidig med, at booste din styrke og tone dine muskler, så er en crosstrainer det perfekte valg. Når du træner på en crosstrainer belaster du din krop minimalt, men maskinen hjælper med, at tone dine ben og din overkrop på samme tid, mens du flexer din core og side mens du træner, træner du disse områder med milde twistende bevægelser.

Crosstrainer er et stationært træningsredskab der består af to lange håndtag og et sæt fodpedaler. Siden en crosstrainer giver en full body workout, så forbrænder en crosstrainer kalorier mere effektivt og er en ideel træningsmetode hvis du ønsker, at tabe dig. Træningen på en crosstrainer forbedrer din krops fleksibilitet, så bare et par træningssessioner om ugen på din crosstrainer vil hjælpe dig med, at forbedre din overordnede kondition og sundhed.

Hvis du aldrig har brugt en crosstrainer som en del af din træningsrutine, så er det på høje tid, at du gør! Siden maskinen er så let, at anvende afskriver mange crosstraineren da de tror, at den ikke er ligeså effektiv som andre træningsformer – men det er langtfra tilfældet. Crosstraineren træner ikke blot hele din krop, men er også designet til, at tone flere dele af din krop skånsomt igennem flydende bevægelser.

Du får altså en mere fokuseret træning da maskinen går ind og tager fat i bestemte muskler og det bedste er, at din træning vil føles mindre hård. Regelmæssig træning på crosstraineren er fordelagtig, hvis du ønsker, at holde dit hjerte sundt, motionere dit kardiovaskulære system, sætte gang i et vægttab, forbedre dine musklers styrke samt styrke din lungekapacitet.

En anden stor fordel ved, at træne på crosstrainer er, at alle kan bruge maskinen, uanset deres konditionsniveau. Hvis du ikke vil gå ned i fitnesscenteret og betale medlemskab, så er det en oplagt mulighed, at have en crosstrainer derhjemme. På den måde kan du træne lige når det passer dig. Bevægelserne når du træner på en crosstrainer er flydende og rare bevægelser, meget lig en blanding af langsomt løb og langrendsski. I modsætning til løbebånd og motionscykler, så træner crosstraineren ligeligt både overkrop og underkrop.

Fordele ved, at træne på crosstrainer

Følgende afsnit er en opridsning af nogle af de fordele der er ved, at træne regelmæssigt på en crosstrainer.

Tilbyder en skånsom træning

En af de vigtigste aspekter ved, at træne på en crosstrainer er, at du reducerer belastningen ved træning. Med andre ord, er træning på en crosstrainer langt mere skånsomt. Andre typer af trænings fx. Løbetræning og jogging belaster din ryg og slider enormt meget på dine led. En crosstrainer belaster dine led minimalt hvilket er derfor, at crosstraineren er et super træningsredskab for folk med problemer med deres led eller sener.

Effektiv kalorieforbrænding

Ifølge forskning på området så er crosstraineren langt mere effektiv end træningsmaskiner, såsom motionscykler og trappemaskiner. Selvom selve træningen på crosstraineren føles som en let gåtur, selvfølgelig afhængig af intensiteten, så forbrænder du rigtig mange kalorier. Når du træner på en crosstrainer forbrænder du mellem 8 og 12 kalorier i minuttet. Det er dog selvfølgelig også afhængigt af flere faktorer, såsom alder, køn og dit konditionsniveau.

Fuld kropstræning

I modsætning til mange andre cardio-maskiner træner du hele din krop med en crosstrainer. Dette betyder, at du forbrænder flere kalorier under din træning. Når du bruger håndtagene under din træning træner du ikke blot dine arme, men hele din overkrop. Når du træder i pedalerne træner du din underkrop, inklusiv dine balder, sammenlagt er det en utrolig god og effektiv træning. Hvis du derimod giver slip på håndtagene træner du dine mavemuskler mere, da din core muskulatur tvinges til, at være fikseret under din træning for, at du kan holde balancen.

Mange muligheder for, at variere din træningsintensitet

For en effektiv trænignsrutine er det vigtigt, at variere træningens intensitet. Crosstraineren hjælper dig med, at opnå dette, da du let kan variere intensiteten og hastigheden på din træning, du kan altså variere din træning mellem lette gåture, løb og trappeskridt. Hvis du ønsker, at forbedre din kondition så kan du veksle din træning mellem høj intensitet og lav intensitet.

Forbedrer din styrke over hele linje

Crosstraining er en fantastisk måde, at styrke dine muskler samtidig med, at forbedre din overordnede styrke. Mens du øger modstanden på maskinen, arbejder din krop hårdere for, at holde den samme hastighed hvilket forbedrer din styrke. Hvis du er en der ofte træner med modstand kan crosstraineren bruges som restitutionstræning da det hjælper dine muskler med, at restituere hurtigere. Hvis du planlægger, at bruge din crosstrainer for restituerende årsager bør du dog være opmærksom på, at både hjerteslag og modstand skal være forholdsvis lavere end ved høj intensitetstræning.

Sikker at bruge

Mens mange træningsmaskiner kan være meget svære og indviklede, at bruge, så er crosstraineren en simpel maskine, der er designet til, at alle kan lære, at bruge den indenfor få minutter. Ydermere er crosstraineren en af de sikreste træningsmaskiner, der meget sjældent er skyld i træningsskader af nogen slags.

Når du kigger efter, at købe en crosstrainer, skal du sikre dig, at prøve flere forskellige modeller for, at se hvilken maskine der passer bedst til din krop og træningsstil. Det er en god idé, at undersøge flere butikkers udvalg af crossmaskiner. Når du har valgt, så er det oplagt, at se om du kan finde maskinen billigere online. Hvis du synes maskinen er for dyr kan du også se om der skulle være nogle gode maskiner brugt på fx DBA. De funktioner du skal overveje når du køber en crosstrainer er maskinens programmer, modstandsniveauer, bæreevne, komfortniveau, garanti og service.

Crosstrainere giver mulighed for højintensitetstræning uden risiko for skader, som det ses med mange andre træningsmaskiner. For de der ønsker, at tabe sig, er crosstraineren et oplagt valg; under en energisk træning kan du nå op og forbrænde hele 800 kalorier i timen, afhængig af din kropsvægt. Da maskinen er så effektiv til, at tabe sig i vægt er antallet af mennesker der foretrækker crosstrainere stigende. Den eneste bagside ved crosstrainere er, at de er meget store maskiner som nok vil tage en del plads, og så kan de være rimelig dyre.