Løbebånd

Fordele ved et træne på løbebånd

Der er talrige fordele ved, at træne på løbebånd. I takt med, at der bliver udviklet mere avanceret teknologier i alle industrier udvikler også sportudstyrsindustriens teknologier sig og vi ser nu, at de løbebånd der bliver produceret i dag kommer med mange flere funktioner, end de nogensinde har haft før, hvilket gør løbebånd til et meget populært valg for sundhedsbevidste mennesker.

Følgende afsnit vil opridse nogle af fordelene ved træning på løbebånd:

Kardiovaskulær sundhed

Regelmæssig træning på løbebånd kan hjælpe med, at styrke dit hjerte og forbedrer din kardiovaskulære sundhed samt reducerer risikoen for hjertesygdomme. Det hjælper ligeledes med, at sænke dit blodtryk og reducerer indholdet af kolesterol i dit blod og dermed forebygger hjerteanfald og hjerteslag. For at dit hjerte og dine lunger får maksimalt ud af din træning er det vigtigt, at holde din hjerterytme på et forholdsvis højt intensitetsniveau. Den hjerterytme monitor flere løbebånd er udstyret med er god til, at hjælpe med, at optimere din kardiovaskulære kondition.

Regelmæssig motion på et løbebånd forbedrer også din blodcirkulation, nedsætter dit blodtryk samt styrker dit hjerte og dine blodårer. Løbebånd bruges også ofte hvis der skal diagnosticeres blokeringer i kranspulsåren, hjertesygdomme og talrige andre hjerterelaterede problemer. Symptomerne på blokering i kranspulsåren og hjertesygdomme viser sig som regel især når kroppen er under pres. Ved, at bruge et løbebånd kan patienterne sættes under pres og lægerne overvåger tæt patientens vitale signaler.
Effektivt træningsrutine for diabetikere

For folk der lider af type 2 diabetes er regelmæssig træning essentielt for, at kontrollere niveauet af insulin såvel som sukker i blodet. En kombination af træning og varieret kost er nøglen til, at kontrollere diabetes symptomerne for patienter der ikke er afhængige af insulin. Når du træner i minimum 20 minutter på et løbebånd vil musklerne tage glukose ind som energikilde, hvilket hjælper med, at sænke blodets glukose niveau. Det er blevet bevidst, at træne på løbebånd regelmæssigt sænker blodets glukose niveau så meget, at det er muligt for patienter, at reducere deres indtag af medicin eller helt stoppe med, at bruge medicin.

Styrker muskulatur og skelet

At gå på løbebånd regelmæssigt styrker både dine muskler og skelet, såsom knogler, sener, led og ledbånd. Når du går på et løbebånd bruger du en “trække”-effekt på dine knogler hvilket hjælper med, at styrke dem samt forebygger aldersrelaterede knoglesygdomme. Træning på løbebånd toner også dine muskler.

Øger leddenes fleksibilitet

At træne på løbebånd holder dine led fleksible, især hvis du lider af sygdomme såsom gigt. Det reducerer ligeledes belastningen på dine led og tillader dig, at gå med en mere skånsom belastning på dine led sammenlignet med udendørs træning. Chancen for, at få ledskader er også væsentlig reduceret når du bruger et løbebånd til din træning.

Understøtter vægttab

Når du træner på et løbebånd stiger din metabolistiske stofskifte og dette fremskynder et vægttab da du forbrænder flere kalorier. De kalorier du brænder under din træning vises på løbebåndets display under det der hedder “kalorieforbrug”. Det er et super hjælpsomt redskab når det kommer til, at planlægge diæt og træningsrutiner med henblik på, at tabe sig. Når du løber på et løbebånd forbrænder du omkring 100 kalorier på 1 km og det bedste ved løbetræning er, at du vil blive ved med, at have en højere forbrænding lang tid efter du er holdt op med at løbe da pulsen bliver ved med, at holde sig lidt højere end normalt timerne efter din træning.

Forbedrer mental og emotional trivsel

Udover, at give dig en lang række fysiske fordele, så er træning på et løbebånd også fordelagtig for dit mentale helbred og din emotionelle sundhed. Cardio træning aktiverer frigivelsen af lykke hormoner såsom endorfiner hvilket ikke blot gør dig gladere, men gør også, at du føler, at du bare generelt har det bedre. Træning på løbebånd er en fantastisk måde, at hjælpe dig med, at slappe af og reducerer stress, angst og depressionssymptomer.

At købe det rigtige løbebånd

Hvis du planlægger, at købe en træningsmaskine der kan hjælpe dig med, at komme i bedre form samt så er et løbebånd nok det bedste køb du kan gøre. De er nemme, at bruge og er ideelle hvis du ønsker, at forbrænde kalorier, kontrollere din vægt eller bare generelt ønsker, at komme i bedre form. Løbebånd kommer i en lang række forskellige variationer, så vær opmærksom på, at vælge et løbebånd der passer bedst til dit behov. Research online for, at finde den type løbebånd du mener passer dine behov bedst.

Hvis du køber løbebånd online kan du som regel spare en del penge men et godt råd er altid, at prøve et løbebånd i en butik inden du tager din endelige beslutning. Når du har besluttet dig for hvilket løbebånd du vil investere i er det vigtigt, at kigge dens funktioner igennem. Her skal du især kigge efter hvor let træning computeren er, at navigere rundt i og om løbebåndet har træningsprogrammer såsom pulsprogram, restitutionsprogram, om båndet er stødabsoberende, hvor mange watt løbebåndet har, hvor meget det larmer, løbebåndets sikkerhed og andre elektroniske funktioner såsom intervalprogram, hurtigstartsfunktion og customized brugerprofiler så løbebåndet husker dine tidligere træningssessioner.

Regelmæssig træning er godt for din krop og sundhed på et utal af måder og generelt skal man huske på, at motion forlænger livet. Når du går på et løbebånd giver det samme effekt som ved udendørs gåture. Det er ydermere dokumenteret, at de der træner på løbebånd har mindre chance for, at blive ramt af problemer med helbredet såsom slagtilfælde, hjertesygdomme, kræft og diabetes. Undersøgelser viser ligeledes, at blot en halv times træning om dagen, tre gange om ugen, på et løbebånd vil give dig en bedre søvn, bedre udholdenhed og øget energi.

Uanset hvordan vejret er udenfor kan du træne på dit løbebånd. Løbebånd giver muligheden for fleksibel træning indendørs. Du kan også få en endnu bedre og effektiv træning på et løbebånd da det er muligt, at du kan sætte løbebåndet til den hastighed og hældning som du ønsker.