Motionscykel

Cykl dig til et godt helbred med motionscykler

Regelmæssig motion og velbalanceret kost hjælper dig med, at opretholde en sund vægt, styrker dit immunforsvar og holder din krop beskyttet for sygdom. Ifølge træningseksperter er 150 minutter med moderat cardio træning om ugen for voksne især fordelagtig hvis du ønsker, at reducere risikoen for mange kroniske sygdomme. En motionscykel kan hjælpe dig med, at opnå dette samtidig med, at tilføje adskillige andre sundhedsfordele. Det er en af de bedste træningsmaskiner for begyndere der kan starte deres træning på moderat intensitetsniveau, mens de der er regelmæssige motionister kan bruge motionscykler for en solid træning ved, at øge intensiteten.

Motionscyklen har været meget populær i både fitnesscentre og mange private hjem før i tiden, inden alt for mange af nutiden moderne og avanceredet gadgets kom ind i manges hverdag. Motionscyklen er nemlig en meget simpel træningsmaskine der er skånsom ved dine led.

Fordele ved motionscykler

Uanset om du ønsker, at tabe dig eller forbedre din styrke og generelle kondition så er der en lang række fordele ved, at træne på en motionscykel. Når du cykler på en motionscykel er det ikke blot god træning men også en effektiv måde, at forbrænde de ekstra kilo. Det er også en udmærket måde, at få en god kardiovaskulær træning uden, at pålægge din krop for meget belastning til fx. De vægtbærende led. Her er et par gode grunde til hvorfor du bør overveje, at bruge en motionscykel i din træning:

Hjælper med, at forbrænde kalorier hurtigere

En 30 minutters træningssession dagligt på en motionscykel hjælper med, at forbrænde kalorier hurtigt hvilket hjælper med, at styre din vægt. En moderat intensitetstræning en halv time forbrænder mindst 260 kalorier. Jo højere intensitet din træning har, jo flere kalorier vil du forbrænde.
Se mere på Sporttema

Cardio fordele

Når du bruger en motionscykel regelmæssigt er det fordelagtigt for både dit hjerte, men også hele dit kardiovaskulære system som helhed. Det hjælper med, at mindske blodtrykket og kan endda hjælpe med, at reducere chancen for hjerteanfald. Regelmæssig cykling på en motionscykel forebygger hjertekarsygdomme og kæmper imod eventuel forstoppelse af dine blodkar ved, at mindske dårlig kolesterol (LDL) i dit blod og øger det gode kolesterol (HDL). Det træner ligeledes dit hjerte så det bliver bedre til, at pumpe blod rundt i din krop hvorfor du får en øget blodcirkulation.

Skånsom ved dine led

I modsætning til flere typer af højt belastende træningsmetoder, såsom jogging der kan være særlig hård ved dine led, er motionscykler gode til, at hjælpe dig med, at holde formen uden, at lægge for meget belastning på dine led. Dette er især godt for overvægtige mennesker, da det reducerer belastningen på knæ, hofter, ankler og ryg. Ved en lavere risiko for skade, kan du bruge motionscyklen dagligt.

Styrketræning

Cykling giver en effektiv styrketræning for musklerne i din nedre del af kroppen. En motionscykel giver muligheden for, at øge eller mindske modstanden. Når du træner på din motionscykel over længere tid træner du dine muskler og forbrænder fedt. De gentagne forlængelse og sammentrækning af dine ben bygger muskler og styrker musklerne i den nederste del af din krop.

Fordel ved vægttab

Motionscyklen giver ikke blot effektiv styrketræning men også god cardio træning, hvilket hjælper med, at forbrænde kalorier. Regelmæssig cykling i 20 minutter om dagen kan hjælpe med vægttab samt toning af muskler i din nedre del af kroppen. Når du cykler på en motionscykel aktiverer du især de forreste og bagerste muskler i den øvre del af dine ben. Hvis du holder en god positur under din træning vil din mave og rygmuskler også blive aktiveret. Nogle motionscykler kommer med håndtag så du kan skubbe og trække med dine arme, mens du cykler. Disse typer af motionscykler hjælper med, at du får trænet hele din krop.

Forbedrer dit humør

Alle former for motion, om det blot er en gåtur, jogging eller cykling, frigiver et højt niveau af endorfiner, der er hormoner der styrer dit humør og derfor gør dig gladere. Når du bruger en motionscykel regelmæssigt forbedrer du dit humør og reducerer mental stress. Det er en god måde, at holde et godt fysisk såvel som mentalt godt helbred, især for folk der lider af stress, angst eller depression.

Nem at bruge

Uanset om du er begynder, øvet eller avanceret motionist, kan motionscykler blive brugt af alle. Motionscykler giver dig muligheden for, at justere modstandsniveau og hastighed så du kan træne ved den intensitet der er mest komfortabel for dig. De fleste motionscykler har et brugervenligt display med en oversigt over din træning. Bekvemmeligheden ved, at bruge en motionscykel er, at du kan multitaske; du kan se TV, snakke i telefon, læse eller hvad du har lyst til, samtidig med, at du træder i pedalerne.

At købe en motionscykel

Før du køber en motionscykel skal du have gjort dit hjemmearbejde ordentligt, da der er en skov af forskellige motionscykler på markedet der besværliggør dit valg. Spørg nogle af dine venner eller din fitness instruktør om de har nogle råd ang. Valget af den bedste motionscykel. Du kan tjekke online for anbefalinger og anmeldelser af forskellige motionscykler, som kan hjælpe dig med, at vælge rigtigt. Vælg en motionscykel der er lavet af et godt og respekteret firma, selvom du måske skal betale lidt mere.

Hvis du ikke ønsker, at betale så meget for en motionscykel kan du se om der er nogle gode brugte modeller på fx DBA. Hvis du er bekymret for hvor meget plads din motionscykel vil tage, så kan de fleste motionscykler i dag foldes og pakkes væk let. Men husk på, at jo flere funktioner en motionscykel har, jo dyrere vil maskinen ofte være.

For de der ønsker, at komme igang med en regelmæssig og sund træningsrutine er en motionscykel er godt valg, især hvis du er begynder eller har problemer med knæ, led eller ryggen, og du måske har svært ved at gå eller løbe. Hvis du ikke ønsker, at gå i fitnesscenter kan du altid købe en motionscykel til hjemmebrug. Den helt store fordel ved, at have en stationær motionscykel derhjemme er, at du kan træne lige præcis når det passer dig, dag eller nat.

Ydermere skal du ikke bekymre dig om vejrforhold såsom regn, varme eller frost der ellers kunne påvirke din træning. En motionscykel giver dig meget få undskyldninger for, at udskyde din træning da du kan få klaret din træning indendørs uanset hvordan vejret er udenfor.